Tuesday, January 28, 2014

Cómo escribir un ensayo (laguia2000.com)


Un ensayo es un tipo de texto en el que el autor interpreta un tema de su elección y, normalmente, defiende una postura mediante una serie de argumentaciones o demostraciones. Su longitud es libre y varía mucho; desde un breve artículo -muy propio de la prensa escrita- hasta un libro de cientos de páginas.

Al contrario que una tesis de investigación de ámbito académico, el ensayo no requiere que el autor sea un experto en el tema tratado, ni tampoco que documente cada una de sus afirmaciones con tesis bibliográficas. No obstante, que el autor conozca profundamente el tema tratado, y que se preocupe por asentar sus aseveraciones en sólidas bases conceptuales hará del ensayo un texto mejor, como es lógico.

Independientemente de su longitud, el ensayo debería dividirse en al menos tres grandes partes. Primero, una introducción en la que se haga mención del tema a tratar, de la perspectiva a tomar, de la posición a defender y, muy recomendablemente, de la necesidad del propio ensayo. Convencer al lector de la utilidad del texto en estas primeras líneas es siempre una buena manera de asegurarse que siga leyendo. Se le puede atraer mediante el conflicto: presentando datos, estadísticas o argumentaciones que atestigüen la necesidad de establecer una postura respecto al tema a tratar, o de cualquier otra manera, pero teniendo en cuenta la naturaleza muchas veces efímera de este tipo de textos, hay que darle mucha importancia a atrapar al lector, que de otro modo puede no quererse imbuir en el resto del texto; como dicen los expertos, “nunca hay una segunda oportunidad de crear un buena primera impresión”.

Posteriormente se introduce la parte principal del ensayo, que es el desarrollo. En esta sección se detallarán, uno por uno, todos los argumentos que apoyen la tesis principal, en el orden que el autor crea más oportuno. Es conveniente, ya que el ensayo no cuenta con la solidez argumentativa de la tesis académica, apoyarse en ejemplos y todo tipo de estadísticas -si es que es posible- para apoyar de forma externa los argumentos defendidos. Un estilo elocuente ayudará a convencer al lector.

Por último, el ensayo habrá de cerrarse con una conclusión que vuelva a recordar el argumento principal, apoyado esta vez por el bagaje argumentativo desarrollado durante la parte principal del texto. Nuevamente, un final elocuente, original y sonoro ayudará a dejar en el lector un buen sabor de boca, y la sensación de haber leído un texto entretenido y enriquecedor.

Estructura de un ensayo (laguia2000.com)


Actualmente el ensayo está considerado como uno de los principales géneros literarios, si bien no siempre lo es, pues no ha de serlo. En realidad, la naturaleza del género ensayístico es didáctica y crítica más que literaria, aunque en determinados casos la calidad de la prosa misma es tan elevada que ciertas obras, con toda justicia, son consideradas como ejemplos de calidad literaria. 

En cualquier caso, un ensayo es aquella obra en la cual un autor interpreta un tema, ya sea filosófico, científico, humanístico, político, social o de cualquier otro tipo) de manera completamente libre y sin que sea necesaria una previa documentación (si bien es innecesario decir que un ensayo documentado y académico recibirá automáticamente una mejor consideración).

Aquél que se enfrente a la redacción de un ensayo deberá estructurarlo en tres grandes secciones (muy similares, por otra parte, a las tradiciones secciones narrativas de introducción, nudo y desenlace). El ensayo constará así de una introducción, un espacio principal dedicado al desarrollo del tema o la idea, y una conclusión.

En la introducción deberá expresarse con claridad cuál es el tema del ensayo y su objetivo. De la misma manera, será conveniente explicar al lector qué subtemas se abordarán y cuáles son los motivos que hacen el ensayo mismo necesario.

El desarrollo es la parte más importante del ensayo, y en ella se incluirá la principal carga argumentativa. El autor deberá convencer al lector de su idea, tesis u opinión, por medio de la exposición de sus argumentos y del análisis de los mismos. De la misma manera será aquí donde deba incluir, si las tiene, todas las referencias documentales a libros, revistas y otros materiales que contribuyan a defender su argumentación. Si se incluyen citas bibliográficas, deberá hacerse de forma normalizada y en función de los cánones establecidos por el tema escogido o por la publicación a la que irá destinado.

En la conclusión, el autor deberá cerrar todo el capítulo argumentativo que ha ido abriendo, y es aquí donde mejor se encuentran las opiniones personales y las sugerencias a modo de solución del problema abierto anteriormente. La conclusión puede igualmente incluir un breve resumen de lo tratado, actuando de forma paralela a la introducción pero incluyendo las soluciones que se han ido dando, de forma que el lector finalice su lectura con una idea clara de los temas tratados y las principales ideas-fuerza (es muy útil, sobre todo, en ensayos de especial complejidad, donde las ideas son muchas y pueden quedar diluidas). 

Friday, January 24, 2014

Classical Music (AllMUSIC)



Classical music is hard to define in specific terms, but it is generally understood to be music rooted in Western European traditions performed by trained musicians in formal settings like concert halls, opera houses, and churches. Its key emphasis is the faithful interpretation of composers' written scores. Classical music's roots lie in the chant melodies of Medieval religious rites. Its contemporary incarnation encompasses everything from opera and the symphony orchestra to chamber ensembles, solo works, choral music, songs, film music, and the avant-garde. Works from the intervening centuries make up the bulk of the recorded repertory, and they mirror the artistic and architectural trends of the Renaissance, Baroque, Classical, Romantic, and Modern eras in their sound worlds and conception. The dichotomy between classical and popular music is a fairly recent cultural development. In fact, much of what is considered classical music today grew out of, was influenced by, or was popular music of its time.

Common reference levels (Wikipedia)


The Common European Framework divides learners into three broad divisions that can be divided into six levels:
A Basic User
A1 Breakthrough or beginner
A2 Waystage or elementary
B Independent User
B1 Threshold or intermediate
B2 Vantage or upper intermediate
C Proficient User
C1 Effective Operational Proficiency or advanced
C2 Mastery or proficiency
The CEFR describes what a learner is supposed to be able to do in reading, listening, speaking and writing at each level.

level group A

level group name Basic User

level A1 A2



level name Breakthrough or beginner Waystage or elementary



description
  • Can understand and use familiar everyday expressions and very basic phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type.
  • Can introduce him/herself and others and can ask and answer questions about personal details such as where he/she lives, people he/she knows and things he/she has.
  • Can interact in a simple way provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help.
  • Can understand sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment).
  • Can communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters.
  • Can describe in simple terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.




B
Independent User
B1B2
Threshold or intermediateVantage or upper intermediate
  • Can understand the main points of clear standard input on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc.
  • Can deal with most situations likely to arise while travelling in an area where the language is spoken.
  • Can produce simple connected text on topics that are familiar or of personal interest.
  • Can describe experiences and events, dreams, hopes and ambitions and briefly give reasons and explanations for opinions and plans.
  • Can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in his/her field of specialisation.
  • Can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
  • Can produce clear, detailed text on a wide range of subjects and explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.


C
Proficient User
C1
Effective Operational Proficiency or advanced
  • Can understand a wide range of demanding, longer texts, and recognise implicit meaning.
  • Can express ideas fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions.
  • Can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes.
  • Can produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects, showing controlled use of organisational patterns, connectors and cohesive devices.

C2
Mastery or proficiency
  • Can understand with ease virtually everything heard or read.
  • Can summarise information from different spoken and written sources, reconstructing arguments and accounts in a coherent presentation.
  • Can express him/herself spontaneously, very fluently and precisely, differentiating finer shades of meaning even in the most complex situations.
These descriptors can apply to any of the languages spoken in Europe, and there are translations in many languages.

Deutsche Welle suggests A1 is reached with about 75 hours of German tuition, A2.1 with about 150 hours, A2.2 with about 225 hours, B1.1 with about 300 hours, and B1.2 with about 400 hours.[5]

Cambridge ESOL said that each level is reached with the following guided learning hours: A2, 180–200; B1, 350–400; B2, 500–600; C1, 700–800, and C2, 1,000–1,200.[6]
Alliance Française has stated students can expect to reach CEFR levels after the following cumulative hours of instruction: A1 60–100, A2 160–200, B1 360–400, B2 560–650, C1 810–950, C2 1060–1200.[7]

Alzheimer’s & dementia prevention #6: An active social life


Human beings are highly social creatures. We don’t thrive in isolation, and neither do our brains. Studies show that the more connected we are, the better we fare on tests of memory and cognition. Staying socially active may even protect against Alzheimer’s disease and dementia, so make your social life a priority.

Oftentimes, we become more isolated as we get older, but there are many ways to keep your support system strong and develop new relationships:

  • Volunteer
  • Join a club or social group
  • Visit your local community center or senior center
  • Take group classes (such as at the gym or a community college)
  • Reach out over the phone or email
  • Connect to others via social networks such as Facebook
  • Get to know your neighbors
  • Make a weekly date with friends
  • Get out (go to the movies, the park, museums, and other public places)

Simple ways to connect with your partner, family member, or friend

  • Commit to spending quality time together on a regular basis. Even during very busy and stressful times, a few minutes of really sharing and connecting can help keep bonds strong.
  • Find something that you enjoy doing together, whether it is a shared hobby, dance class, daily walk, or sitting over a cup of coffee in the morning.
  • Try something new together. Doing new things together can be a fun way to connect and keep things interesting. It can be as simple as trying a new restaurant or going on a day trip to a place you’ve never been before.
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